در بازاریابی اینترنتی، CTR مخفف نرخ کلیک است. این معیار بر تعداد کلیک بر روی لینک مورد نظر به ازای تعداد نمایش دلالت دارد. دستیابی به یک نرخ کلیک بالا برای موفقیت در سئوی ارگانیک و گوگل ادز ضروری است زیرا نشان دهنده محبوبیت وبسایت مورد نظر است. CRT شاخص بسیار مهمی برای موفقیت و عدم موفقیت یک کسب و کار در نتایج گوگل است؛ اما نرخ کلیک دقیقاً چیست و چطور می‌توان آن را برای داشتن یک بازاریابی اینترنتی موفق بهبود بخشید. با وبلاگ گرندیما همراه باشید.

 

سرفصل این مطلب

 

CTR نرخ کلیک چیست؟

CTR نرخ کلیک، تعداد کلیک تقسیم بر تعداد نمایش است. برای مثال، کاربران عنوان «خدمات سئو» را در گوگل سرچ می‌کنند، سپس در هر صفحه گوگل به تعداد 10 لینک نمایش داده می‌شود. تصمیم کاربران بر کلیک روی هر یک از 10 لینک به عوامل مختلفی بستگی دارد.

با فرض اینکه هزار کاربر خدمات سئو را سرچ می‌کنند، تعداد نمایش این عنوان همان هزار عدد است اما تعداد کلیک می‌تواند درصد CTR هر لینک را مشخص کند. اگر کاربران لینک شما را ببینند و بر روی آن کلیک کنند، احتمال خرید آنها بیشتر است (در تبلیغات کلیکی). این مهم یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری جهت ارائه محتوای مناسب و در نهایت فروش محصول یا ارائه خدمات است.

 

چگونه نرخ کلیک محاسبه می‌شود؟

شما می‌توانید نرخ کلیک را با فرمول زیر محاسبه کنید:

(کل کلیک‌ها) / (تعداد کل نمایش‌ها) = CTR

به عنوان مثال، اگر در براساس کلمه کلیدی خاصی نزدیک به 1000 نمایش داشته‌اید و لینک‌های تنها 23 کلیک خورده‌اند، فرمول بالا به این شکل زیر خواهد بود:

CTR = 23/1000 x 100 = 2.3٪

در بیشتر موارد، مجبور نیستید نرخ کلیک خود را به صورت دستی محاسبه کنید. به عنوان مثال اگر در پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) فعالیت می‌کنید، داشبورد حساب PPC  شما CTR را نمایش می‌دهد. به همین ترتیب، اگر وب سایت خود را برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بهینه می‌کنید، می‌توانید به پلتفرم‌هایی مانند کنسول سرچ (Google Search Console) وارد شوید و نرخ کلیک ارگانیک خود را مشاهده کنید.

 

چرا نرخ کلیک مهم است؟

CTR نرخ کلیک به چند دلیل زیر مهم است:

  • نرخ کلیک نشان می‌دهد کاربران به کدام عناوین تبلیغات و محتوای وبسایت (مقالات یا صفحه خرید) علاقه نشان می‌دهند. این باعث می‌شود بتوانید این موارد را تغییر دهید.
  • نرخ کلیک شما یکی از شاخص های اصلی عملکرد (KPI) وبسایت شماست و معمولاً برای تعیین موفقیت در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود.
  • نرخ کلیک بینشی را در مورد هدف قرار دادن مخاطبان، درک اهداف جستجو و موارد دیگر فراهم می‌کند.
  • نرخ کلیک بر عملکرد تبلیغات پولی و تلاش‌های سئو تأثیرگذار است.
  • نرخ کلیک نمره کیفیت شما را در سیستم عامل‌های تبلیغاتی مانند Google Ads و Facebook  تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

اگر میزان کلیک خود را بررسی نکنید، یک معیار ارزشمند بازاریابی دیجیتال را از جعبه ابزار خود حذف کرده‌اید! با این وجود نظارت بر CTR می‌تواند به شما در ارزیابی استراتژی‌ها، رفع مشکلات و بهبود نتایج کلی کمپین‌های تبلیغاتی و بهینه سازی موتورهای جستجو کمک کند.

 

آیا CTR پایین بد است؟

نرخ کلیک پایین می‌تواند تمام تلاش‌های بازاریابی ارگانیک مانند سئو را بیهوده نشان دهد؛ اماCTR  پایین واقعاً بد است؟ اول، کسب و کارها باید بسته به صنعتی که در آن مشغول به کار هستند، به نرخ کلیک خود نگاه کنند. به CTR متوسط ​​نگاه کنند و سپس در مورد کم بودن آن تصمیم بگیرند.

فرمول نرخ کلیک

در حالی که بازاری مانند خودرو دارای CTR متوسط ​​4 درصد است، بخش فنآوری دارای CTR  2.09 درصد است. میانگین نرخ کلیک صنعت خود را پیدا کنید و سپس میزان کلیک را ارزیابی کنید. اگر CTR شما با میانگین بازارتان مطابقت ندارد، ممکن است لازم باشد استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید.

به عنوان مثال، کسب و کار ممکن است به ویژگی‌های زیر در کمپین‌های پرداختی و ارگانیک توجه کند:

  • هدف قرار دادن کلمات کلیدی
  • مخاطب سازی
  • پیشنهاد آگهی
  • صفحه فرود آگهی
  • برچسب‌های عنوان

به روزرسانی در این زمینه‌ها می‌تواند به کسب و کار شما در دستیابی به CTR بالاتر کمک کند. اگرچه نرخ کلیک پایین همیشه بد نیست، اما می‌تواند استراتژی ای را نشان دهد که علامت آن را از دست می‌دهد.

 

آیا نرخ کلیک بالا بد است؟

کلیک بالا یک موفقیت عالی است اما آیا همیشه آن چیزی است که شما می‌خواهید؟ خیر، همیشه اینطور نیست! CTR بالا می‌تواند چندین مسئله را روشن کند. به عنوان مثال، تجارت شما ممکن است کلمات کلیدی را هدف قرار دهد که به تبلیغ شما مربوط می‌شود اما مخاطب مورد نظر را به سمت وبسایت سوق نمی‌دهد. در این سناریو، کسب و کار شما هزینۀ کلیک‌های کاربران غیر هدف را پرداخت کرده است.

بله، شما CTR بالایی کسب کرده‌اید اما کلیک‌ها مشتریانی نیستید که بیشترین ارزش را برای تجارتتان به ارمغان آورده‌اند و شما فقط هزینه اضافه‌ای را در جیب گوگل ریخته‌اید. حتی اگر نرخ کلیک بالایی دارید که با میانگین صنعت شما مطابقت دارد، باز هم به عملکرد کمپین‌های خود نگاه کنید. به عنوان مثال با تیم فروش خود صحبت کنید و ببینید میزان فروش مطابق با تعداد کلیک بوده است یا خیر!

 

از کجا می‌توان  CTR را ردیابی کرد؟

نرخ کلیک در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده می‌شود اما نحوه کنترل و ردیابی CTR چگونه است؟ در زیر چند استراتژی برای این موضوع آورده شده‌اند:

 

۱- تبلیغات برای ازای هر کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، یکی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است که در آن می‌توانید CTR را کنترل کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، نرخ کلیک جنبه‌های مختلفی از رقابت و فعالیت‌های PPC را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

تبلیغات برای ازای هر کلیک (PPC)

وقتی یک کمپین تبلیغاتی PPC را اجرا می‌کنید، هر زمان کاربری می‌تواند کلمه کلیدی مربوط به تبلیغ شما را تایپ کند تا تبلیغ را در نتایج جستجو ببیند. اگر افرادی به تجارت شما علاقه‌مند باشند، بر روی تبلیغاتتان کلیک می‌کنند.

برای تشویق به کلیک بر روی تبلیغ خود، یک نسخه تبلیغاتی قوی ایجاد کنید. علاوه بر این، انتخاب کلمات کلیدی مناسب به شما کمک می‌کند تا سرنخ‌های با ارزشی که به کسب و کارتان مربوط هستند را انتخاب کنید تا کاربران روانه سایت شما شوند.

 

۲- بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

هر بستر رسانه اجتماعی، برنامه تبلیغاتی خاص خود را دارد. برای استفاده از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، نوع رسانه اجتماعی را بررسی کنید تا ببینید چگونه می‌توانید یک برنامه تبلیغاتی مناسب ایجاد کنید. این مهم به شما کمک می‌کند تا به افراد بیشتری که به کسب و کار شما علاقه مند هستند، دسترسی پیدا کنید.

هنگام اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، هر بار که تبلیغ شما در صفحه اصلی پلتفرم مربوطه ظاهر می‌شود (مثلاً قسمت فید اینستاگرام) می‌توانید ارزیابی‌ها را شروع کنید. اگر کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند، تعداد کلیک قابل محاسبه خواهد بود. نظارت بر CTR از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی راحت و سریع است.

 

۳- بازاریابی از طریق ایمیل

با بازاریابی از طریق ایمیل،CTR  به تعداد افرادی اشاره دارد که روی لینک ایمیل شما کلیک می‌کنند. نرخ کلیک برای بازاریابی از طریق ایمیل، اطلاعات زیادی در مورد کمپین به شما می‌گوید. این مهم یکی از اصلی‌ترین معیارها در مورد کمپین بازاریابی ایمیل است.

باید به نرخ باز کردن ایمیل نیز توجه کنید. ان مهم معیار خوبی برای سنجش نرخ کلیک است، شما می‌توانید تعداد افرادی که به آنها ایمیل ارسال کردید را با تعداد افرادی که ایمیل‌های را باز کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار دهید.

 

روش‌های بهبود نرخ کلیک

بهبود CTR می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا نرخ تبدیل را بهبود ببخشید و درآمد بیشتری از طریق اینترنت کسب کنید. بنابراین چگونه می‌توان نرخ کلیک را افزایش داد؟

۱- مخاطبان مورد نظر خود را ارزیابی کنید

یکی از مؤلفه‌های اصلی کمپین تبلیغاتی یا سئو ارگانیک این است که چه کسی را باید هدف قرار داد؟ اگر متوجه شدید که تبلیغات شما دارای نرخ کلیک پایینی است، در انتخاب مخاطبان مورد نظر خود تجدید نظر کنید. ممکن است کاربران مناسبی را هدف قرار ندهید که این نتیجه CTR  پایین است.

به مخاطبان خود نگاه کنید تا ببینید چه کسی را هدف قرار داده‌اید. اگر فقط افراد را براساس یک یا دو عامل مانند سن و جنسیت هدف قرار می‌دهید، باید موارد بیشتری اضافه کنید. این کار را انجام دهید تا روی گروه خاصی از افراد تمرکز کنید. شما می‌توانید افراد را از طریق اطلاعات دموگرافیک (جمعیت شناسی)، وضعیت اقتصادی اجتماعی یا عادات خرید هدف قرار دهید. این مهم به شما کمک می‌کند تا کاربران هدف مناسب‌تری که احتمالاً با محتوای شما تعامل دارند را هدف قرار دهید.

 

۲- محتوای با کیفیت ایجاد کنید

از نوشتن یک مقاله گرفته تا صفحه فرود (لندینگ پیج) تبلیغات کلیکی، کیفیت محتوای شما بر نحوه تعامل مخاطبان تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید تعداد کلیک را روی محتوای خود افزایش دهید، ایجاد محتوای با کیفیت بسیار مهم است.

محتوای مناسب به کاربران کمک می‌کند تا روی مقاله، صفحه خرید یا تبلیغات شما کلیک کنند. اگر محتوای شما جالب نباشد، مخاطبانتان با آن درگیر نخواهند شد. مطمئن شوید که محتوا بر نیازهای مخاطبان متمرکز است.

 

برای مثال، کسب و کار شما در حوزه «طراحی سایت» کار می‌کند، می‌توانید عنوان تبلیغات کلیکی خود را «طراحی سایت حرفه‌ای با بهترین قیمت» انتخاب کنید. با این عنوان هم بر حرفه‌ای بودن خود و هم برای قیمت که برای کاربر مهم است، متمرکز شده‌اید.

 

۳- از CTA قوی استفاده کنید

CTA (اقدام به عمل) یک قسمت مهم در ایجاد ارتباط مخاطبان با محتواست. این مهم مخاطب شما را راهنمایی می‌کند تا گام بعدی را بَر دارد. اگر می‌خواهید یک کمپین مؤثری داشته باشید، CTA  قوی را در آن بگنجانید.

مهم است که به مخاطبان خود بگویید اگر آن‌ها روی دکمه کلیک کنند، چه اتفاقی میفتد. به جای گفتن «اینجا را کلیک کنید» بگویید « کتاب الکترونیکی رایگان خود را دانلود کنید.» این عنوان به مخاطبان شما می‌گوید که اگر آن‌ها روی دکمه کلیک کنند، کتاب الکترونیکی را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. این عنوان باعث اقدام به عمل می‌شود زیرا دارای انگیزه و پاداش است.

 

۵- محتوای خود را تست کنید

وقتی محتوای خود را تولید کردید، مهم است که آن را تست کنید. تست به سنجش بهتر نیازهای مخاطب کمک می‌کند. برای ایجاد محتوای مناسب، تست A و B را انجام دهید (A/B Testing). تست A و B به شما کمک می‌کند تا عناصر مناسب تبلیغات و ایمیل‌های خود را پیدا کنید. می‌توانید مواردی مانند تصاویر، تایپوگرافی و CTA خود را امتحان کنید. مهم است که شما فقط یک عنصر را یک بار تست کنید تا واقعاً تأثیر این تغییر را بر مخاطب خود اندازه بگیرید.

 

 (A/B Testing) تست محتوا

 

۶- به کلمات کلیدی توجه کنید

وقتی صحبت از کمپین‌های تبلیغاتی PPC یا سئو ارگانیک می‌شود، کلمات کلیدی یکی از موارد مهم در جذب مخاطب مورد نظر هستند. شما باید کلمات کلیدی جذاب، منحصر به فرد و خاصی ایجاد کنید.

استفاده از چندین عبارت کلیدی در یک عنوان مناسب نیست! شما باید از یک کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید که به شما در جذب ترافیک بیشرت کمک می‌کند. برای مثال، عنوان صفحه خرید تردمیل را به جای «خرید تردمیل، قیمت تردمیل، فروش تردمیل» به «فروش تردمیل با بهترین قیمت و برندهای معتبر» تغییر دهید.

 

۷- یک استراتژی کارآمد تدوین کنید

یک استراتژی کارآمد به طور طبیعی نتایج بهتری را به همراه دارد. بیش از هزینه، برنامه ریزی خوب باعث افزایش بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود. برای انجام این کار، تمام ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید و ببینید آیا ارزش دارد که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ را با متخصصان آموزش دیده استخدام کنید تا نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.

در بازاریابی دیجیتال مشخص می‌شود که نظارت دقیق بر معیارهای مختلف برای موفقیت ضروری هستند و استراتژی مؤثر باید براساس این معیارها تدوین شوند. معیارهایی از این دست می‌تواند CTR باشد که مستقیماً در رتبه بندی نتایج گوگل تأثیر می‌گذارد. این مهم باید در استراتژی شما به عنوان یک عامل نظارتی بر ارزیابی رفتار مخاطب عمل کند.

 

چه ارتباطی بین CTR ،CPC و CPM وجود دارد؟

لازم است رابطه بین CTR و سایر کلمات اختصاری مهم برای موفقیت استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را درک کنید. نرخ کلیک به طور مستقیم مربوط به CPC و CPM است. CPC  (هزینه هر کلیک) یکی از رایج‌ترین طرح‌های قیمت گذاری در تبلیغات گوگلی است.

در این قالب، شما فقط هزینه کلیک‌هایی که در کمپین خود دریافت کرده‌اید را پرداخت می‌کنید. در عمل، فقط برای کاربرانی که با کلیک کردن بر روی تبلیغات به صفحات شما دسترسی دارند، هزینه‌ای از شما کسر می‌شود.

 

چه ارتباطی بین CPC و CPM وجود دارد؟

از طرف دیگر،CPM  (هزینه به ازای هر هزار نمایش) قالبی است که هزینه یک کمپین را با توجه به تعداد بازدیدها (نمایش‌ها) قیمت گذاری می‌کند. به ازای هر هزار کاربر و بدون نیاز به کلیک، مبلغ تعیین شده را بدون توجه به کارایی کمپین پرداخت خواهید کرد.

 

اما چه رابطه‌ای بین این دو قالب تبلیغاتی و CTR وجود دارد؟

نرخ کلیک مستقیماً روی هر دو مدل قیمت گذاری تأثیر می‌گذارد. در  CPMخیلی مؤثر نیست زیرا مهم نیست که چند نفر در واقع روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند.

 

با این وجود CTR برای کسانی که مدل CPC را برای قیمت گذاری انتخاب می‌کنند، ضروری است. به هر حال هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد، بازده تبلیغات شما نیز بیشتر است. در نهایت، این نشان می‌دهد که تبلیغات برای کاربران مفید هستند. در نتیجه، CPC ارزان‌تر می‌شود و موتورهای جستجو بهتر می‌توانند لینک شما را نمایش دهند.

 

ارتباط نرخ کلیک (CTR) با جایگاه (Position)

آیا داده‌های نرخ کلیک CTR در جایگاه Position صفحات گوگل تأثیر می‌گذارند؟ برخی از افراد فکر می‌کنند نرخ کلیک در رتبه بندی چیزی بیش از یک افسانه نیست! اما برخی دیگر چنین نظری ندارد. در هر صورت، ما در مقاله دیگری از گرندیما می‌خواهیم ارتباط نرخ کلیک CTR با جایگاه Position را بررسی کنیم تا ببینیم کدام گروه حرف درست را می‌زنند.

 

همانطور که اشاره شد، نرخ کلیک (Click-Through Rate) به درصدی از بازدیدکنندگان اشاره دارد که بر روی لینک سایت‌ها در نتایج جستجو شده در گوگل کلیک می‌کنند. نرخ کلیک براساس تعداد کلیک (Click) کاربر روی سایت بر تعداد دفعات نمایش (Impressions) لینک مورد نظر اشاره دارد.

 

برای مثال، شما با کلمه کلیدی «آموزش سئو» در صفحه اول هستید. تخمین می‌زنیم که در ماه یک میلیون نفر این عنوان را سرچ می‌کنند و شما را در صفحه اول مشاهده می‌کنند اما از یک میلیون نفر فقط 500 هزار نفر روی لینک سایت شما کلیک می‌کنند، در نتیجه CTR شما مساوی با 50 درصد است. هر چه تعداد کلیک بر نمایش کم باشد، CTR کمتر خواهد بود.

 

در زیر فرمول ساده CRT آورده شده است:

CTR = (click / impressions) x 100

 

جایگاه Position چیست؟

در صفحات گوگل می‌توان چندین ردیف از عناوین وسایت‌های مختلف را مشاهده کرد که هر کدام دارای رتبه هستند. هر صفحه از گوگل دارای 10 رتبه است که از رتبه یک در صفحه اول شروع می‌شود و برحسب کلمه کلیدی مربوطه تا چندین صفحه ادامه پیدا می‌کند.

جایگاه مهمترین موضوع در رتبه بندی نتایج گوگل است که سایت‌ها با تولید محتوا و صرف هزینه‌های زیاد، به دنبال کسب بالاترین رتبه و رسیدن به صفحه اول گوگل هستند. بنابراین، رسیدن به جایگاه بهتر نیاز به درک صحیح از پارامترها تولید محتوا و سئو (داخلی و خارجی) دارد.

 

گوگل درباره رابطه نرخ کلیک و جایگاه می‌گویند:

مهم نیست که چقدر در نتایج گوگل دیده می‌شوید، مهم این است که چند بار بر روی لینک شما کلیک می‌شود! مدتی را صرف نگاه کردن به عنوان سئو، URL و توضیحات متا و غیره کنید و ببینید می‌توانید روش‌هایی را برای بهبود نرخ کلیک و به دست آوردن جایگاه بهتر انجام دهید. با نرخ کلیک بیشتر، جایگاه مناسبی خواهید داشت و بازده سرمایه شما بهتر می‌شود.

 

بسیاری از مردم می‌گویند: «گوگل هرگز از CTR در رتبه بندی ارگانیک استفاده نمی‌کند زیرا خیلی ساده است و می‌توان حتی به راحتی تقلب کرد.» این جمله غلط است زیرا گوگل ادوردز (Google Ads) نزدیک به 15 سال است که با کلاهبرداری کلیکی مبارزه می‌کند و گوگل می‌تواند به راحتی غیر طبیعی بودن را در جستجوی ارگانیک تشخیص دهد.

به همین ترتیب، در زیر نگاهی به میانگین نرخ کلیک براساس رتبه بندی گوگل می‌ندازیم:

  • جایگاه 1: 31.73 درصد
  • جایگاه 2: 24.71 درصد
  • جایگاه 3: 18.66 درصد
  • جایگاه 4: 13.60 درصد
  • جایگاه 5: 9.51 درصد
  • جایگاه 6: 6.23 درصد
  • جایگاه 7: 4.15 درصد
  • جایگاه 8: 3.12 درصد
  • جایگاه 9: 2.97 درصد
  • جایگاه 10: 3.09 درصد

داده‌های بالا مقادیر متوسط هستند و ممکن است براساس نوع کلمه کلیدی متفاوت باشند. میزان CTR باید تقریباً طبق درصدهای ارائه در داده‌های بالا باشد تا به عنوان حالت نرمال محسوب شود؛ بالا رفتن این درصدها به معنای خیلی خوب و پایین بودن آنها به معنای CTR ضعیف است.

اگرچه واضح است که جایگاه بالاتر CTR بالاتری نیز دارد اما کاربران فقط به آنچه در جایگاه اول نشان داده می‌شود، اهمیت نمی‌دهند. به نظر می‌رسد که آنها سه یا چهار جایگاه اول را با اهمیت می‌دانند. کاربران تأیید کردند قبل از تصمیم گیری برای کلیک معمولاً بیش از سه نتیجه جستجو شده را انتخاب می‌کنند. بنابراین، مواردی مانند عنوان سایت، توضیحات متا، یو آر ال (URL) و غیره در میزان نرخ کلیک تأثیر می‌گذارند.

 

راه‌های بهبود CTR چگونه است؟

هر چه CTR افزایش پیدا کند، رتبه لینک بهبود یافته و اعتبار و فروش وبسایت مربوطه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، بهبود نرخ کلیک بسیار مهم است. در زیر برخی از عواملی که به کاربران در کلیک بر روی لینک‌ها و افزایش نرخ کلیک کمک می‌کنند آورده شده‌اند:

 

۱- کلمه کلیدی اصلی خود را در URL قرار دهید

URL مکانی برای کمک به کاربران است تا بعد از کلیک روی سایت درک کنند که به کجا می‌روند. درج کلمه کلیدی انتخابی در URL می‌تواند به افزایش کلیک کمک کند. طبق بررسی‌ها، یو آر ال‌هایی که حاوی کلمه کلیدی هستند نسبت به یو آر ال‌هایی که بدون کلمه کلیدی هستند، 45 درصد CTR بالاتری دارند.

۲- عنوان سئو را بهینه کنید

عناوین صفحات سایت بیشترین توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند، بنابراین شما باید آنها را تا حد امکان بهینه کنید. حتماً کلید واژه اصلی خود را در قسمت اول عنوان H1 صفحه خود وارد کنید زیرا باعث می‌شود صفحه سایت شما مرتبط با سرچ کاربر باشد و احتمال کلیک را افزایش دهد. از عبارت‌های محرک مانند چرا، چگونه، چطور، استفاده از اعداد و تیترهای جذاب استفاده کنید.

 

۳- سعی کنید یک پیشنهاد ویژه را در عنوان خود اضافه کنید

کاربران برای خرید محصولات بیشتر روی لینک‌هایی کلیک می‌کنند که عبارت‌های زیر را شامل شوند:

  • یکی بخرید، یکی رایگان دریافت کنید
  • هدایا با تخفیف‌های رایگان
  • امتیازات و پاداش‌های وفاداری
  • دریافت کتاب الکترونیکی رایگان
  • پیشنهادات فصلی هیجان انگیز

سعی کنید تیترها را جذاب انتخاب کنید تا کابران جذب آن شوند و بر روی لینک کلیک کنند. همچنین، مهم است که عنوان با ماهیت صفحه یکی باشد نه اینکه شما بگویید که تخفیف بالای 90 درصد دارید ولی وقتی کاربر وارد سایت می‌شود، محصولات زیر 50 درصد تخفیف دارند! صداقت مهم است.

۴- محتوای توضیحات متا را بهبود ببخشید

اگر می‌خواهید کاربران روی لینک سایت شما کلیک کنند، به توضیحات متا (Meta Description) توجه کنید. توضیحات متا را کوتاه و جذاب بنویسید (حدود 155-160 کاراکتر) و حتماً کلمه کلیدی لازم را در آن بگنجانید. همۀ سیستم‌های مدیریت محتوا دارای بخشی به نام توضیحات متا است که در آن می‌توان محتوای لازم را قرار دارد.

 

دلیل افزایش نرخ کلیک در چیست؟

​​اگر راه‌های بهبود نرخ کلیک را مو به مو انجام دهید، احتمالاً در جایگاه‌های بهتری رتبه خواهید گرفت. عدم موفقیت در CTR مورد انتظار، احتمال حضور در جایگاه‌های 6 تا 10 را بیشتر می‌کند.

در اینجا یک قانون ساده وجود دارد:

هر چقدر نرخ کلیک صفحات شما برای جایگاهی خاص بیشتر شود، احتمال حضور شما در جایگاه‌های بهتر می‌شود.آیا می‌خواهید یک رتبه در نتایج گوگل بالا بروید؟ CTR خود را 3 درصد افزایش دهید. می‌خواهید یک مکان دیگر بالا بروید، دوباره CTR خود را 3 درصد دیگر افزایش دهید.

اگر نتوانید نرخ کلیک مورد انتظار را برای یک جایگاه خاص برآورده کنید، بعید به نظر می‌رسد بتوانید جایگاه‌های 1 تا 5 ظاهر شوید. گوگل به صفحاتی که دارای نرخ کلیک بالا هستند امتیاز می‌دهد. این بدان معنا نیست که شما مجازات شده‌اید و یک یا چند رتبه پایین آمده‌اید بلکه فقط امتیاز دریافت نکرده‌اید!

 

راه‌های بهبود Position چگونه است؟

برای ورود به صفحات گوگل و به دست آوردن جایگاه مناسب، لازم است برخی نیازهای مهم را برآورده کنید. این نیاز به مهارت شما در بهبود محتوا و مسائل ساختاری سایت بستگی دارند. روش‌های بهبود جایگاه به شرح زیر هستند:

۱- سرعت سایت را افزایش دهید

روش‌های رتبه بندی نتایج گوگل به طور فزاینده‌ای براساس بهبود تجربه کاربری است. اگر سایت شما سریع بارگیری می‌شود و عملکرد آن روان است، احتمال اینکه کاربران در صفحه بمانند، به آن برگردند و آن را به دیگران لینک دهند، بالا خواهد بود.

به همین دلیل، گوگل تمایل دارد به صفحاتی که سریع لود می‌شوند پاداش داده و به آنها رتبه بهتری بدهد. برای بررسی میزان زمان لود صفحات می‌توانید از هر یک از ابزارهایی مانندGTmetrix ، Pingdom یا Google PageSpeed Tools استفاده کنید.

۲- معماری سایت را بهبود بخشید

معماری خوب سایت به معنای سازماندهی تمام صفحات و اطلاعات شما به منطقی‌ترین شکل ممکن است. به عنوان یک راهنمای ساده، رسیدن به هر قسمت از سایت شما نباید بیش از سه کلیک داشته باشد. این مهم از دو طریق به شما کمک می‌کند.

اگر سایت شما بیش از حد گیج کننده باشد و باعث شود کاربران دوباره به صفحه نتایج گوگل بازگردند، نرخ پرش (بانس ریت) افزایش می‌یابد. اگر انجام کاری در وب سایت شما مشکل باشد، بازدید کننده سایت را ترک می‌کند.  همچنین معماری ساده سایت به این معناست که گوگل قادر خواهد بود با سرعت بیشتری صفحات شما را جستجو کند.

 

۳- سایت باید ریسپانسیو باشد

کاربران امروزی از موبایل بیشتر از لپ تاپ استفاده می‌کنند، بنابراین توجه به ساختار موبایل تأثیرات زیادی بر نحوه رتبه بندی سایت دارد. به طور کلی، اگر سایت شما برای موبایل مناسب نباشد، جایگاه صفحات سایت کاهش می‌یابد. بهینه کردن سایت برای موبایل به معنای ریسپانسیو است، بدین صورت که سایت برای بازدیدکنندگان موبایلی بهینه می‌شود تا آنها تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

 

۴- محتوای مناسب تولید کنید

محتوای قابل اعتماد و معتبر به بهبود جایگاه در نتایج گوگل کمک می‌کند. برای این مهم، محتوای ارگانیک (غیر کپی) تولید کنید که بتواند نیازهای مخاطب را پاسخ دهد. به سئو داخلی سایت توجه کنید. مواردی مانند کلمه کلیدی اصلی، مترادف‌ها، لینک داخلی، متن جایگزین عکس (alt عکس) و موارد دیگر را رعایت کنید.

لینک به سایت‌های دیگر (لینک خارجی) نشان می‌دهد که شما از منابع معتبری برای محتوای سایت خود استفاده می‌کنید. هنگام نوشتن محتوا برای پست‌های وبلاگ، اخبار یا توضیحات محصول، نشان دهید چه کسی آن را نوشته است. به بک لینک‌های با کیفیت ایجاد کنید. سعی کنید با قرار دادن محتوا در سایت‌های معتبر، بک لینک‌های با ارزش بگیرید تا رتبه و جایگاه شما در نتایج گوگل بهبود پیدا کند.

 

نحوه اندازه گیری نرخ کلیک CTR و جایگاه Position

برای اندازه گیری و بررسی میزان نرخ کلیک و جایگاه می‌توان از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول استفاده کرد. هر دوی این ابزارها را گوگل ارائه داده است تا به صاحبان وسایت‌ها در اندازه گیری پارامترهای مختلف کمک کند.

در تصویر زیر می‌توانید درصد و روال تغییرات CTR بر حسب زمان و کلمات کلیدی را گوگل آنالیز مشاهده کنید:

 

CTR and positions

 

تصویر زیر میزان CTR، نمایش، کلیک و جایگاه را نمایش میدهد:

 

CTR and position and click

 

نتیجه گیری: محتوای ارزشمند باعث بهبود نرخ کلیک می‌شود!

نرخ کلیک بالا نشانه این است که وبسایت شما دارای محتوای ارزشمندی برای کاربران است. این مهم به کسب و کار به شما کمک می‌کند تا در نتایج گوگل رتبه بهتری کسب کنید یا در تبلیغات کلیکی، فروش بیشتری داشته باشید. هیچ معیار ثابتی برای نرخ کلیک خوب وجود ندارد! اما مقدار بالا همیشه خوب است. در هر صورت، از روش‌های بهبود CTR که در بالا شرح داده شد، استفاده کنید تا بتوانید در استراتژی‌های خود موفق عمل کنید.

می‌خواهید مطمئن شوید که صفحات شما بیشترین کلیک جستجو ارگانیک را دارند. انجام این کار به این معناست که افراد بیشتری از سایت شما بازدید می‌کنند که در نهایت سیگنال‌های مهمی را به گوگل برای دریافت جایگاه بهتر ارسال می‌کند. معیارهای جذب کاربر منجر به رتبه بندی بهتر در نتایج گوگل می‌شود و به افزایش کلیک نیز کمک شایانی می‌کند. به نرخ کلیک متوسط اکتفا نکنید! هر کاری که می‌توانید برای بهبود CTR انجام دهید تا جایگاه بهترین به دست آورید و کسب و کار خود را توسعه دهید.

 



نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید